Annons:
Etikettom-halloween
Läst 1055 ggr
[Synnerlig]
10/10/14, 1:47 PM

Barn som trick or treat:ar?

Jag är ny på den här tråden och har sett att många har skrivit att barn går runt och trick or treat:ar och att ni ger godis till dem. Jag har faktiskt bara varit med om detta en gång för flera år sedan då jag fortfarande bodde hos mamma. Då blev jag jätteförvånad och sa att vi inte hade något godis. Efter detta så har jag aldrig sett detta mer.

Sen när blev det vanligt med trick or treat? Jag kanske bor i helt fel område och det är därför jag inte får se några utklädda barn? :P

Annons:
Lia
10/10/14, 1:59 PM
#1

Nu är jag väldigt ung, så jag är nog fel person att svara egentligen, men jag gick bus eller godis varje år när jag var liten. Jag minns inte när jag startade, men kanske för 13-14 år sen? Då gjorde även de flesta andra barnen i skolan det också! Jag bor nere på Österlen (Skåne), vet inte om det gör någon skillnad ^^

[Synnerlig]
10/10/14, 4:36 PM
#2

#1: Oj, då har det funnit i Sverige ganska länge ändå verkar det som? I alla fall i Skåne. Själv bor jag i Södertälje, Stockholms län.

Lia
10/10/14, 4:42 PM
#3

#2 Ja, Halloween blev mer allmänt känt i Sverige under 90-talet, så i max 20 år skulle jag gissa!

Evisen
10/11/14, 4:50 PM
#4

Förra året så försökte ett gäng barn/ungdomar med trick or treat här i vårt bostadsområde. Men jag tror inte de fick mycket respons.

Jag öppnade inte dörren p ga jag anser att Halloween tillhör inte våra svenska seder. Tror att amerikanarna skulle reagera likadant om det kom ett gäng påskkärringar och ringde på deras dörrar.

Sen om folk vill klä ut sig osv inför amerikanska halloween här i Sverige, så tänker jag inte hindra dem. (Bara så ni vet 😉). Men det verkar ha lugnat ner sig med detta då största hypen var för ca 15 år sen och lååååång kö in till Buttericks på Drottninggatan.

Själv väljer jag personligen att ha all helgons dag och besöka gravar och tända ett ljus för dem.

Lia
10/11/14, 4:54 PM
#5

#4 I Malmö är det fortfarande lååååång kö till Buttericks 😉

Evisen
10/11/14, 4:57 PM
#6

Det är säkert lika lång kö här i Sthlm, men inte som det var för några år sedan🙂.

Annons:
[Tigerbeer55]
10/13/14, 3:05 PM
#7

Här i området där vi bor brukar det trick or treatas om det står en pumpa utanför huset. Nu när egna ungarna är stora brukar vi "hoppa" att ställa ut pumpan utan fira lite mer stillsamt. Då knackar det inte på dörren dom vet att man varken vill bus eller godis. Utom ett år då nån kanske var lite sur för dålig utdelning under kvällen…då låg det äggkross och en rulltårta i brevlådan.

avon
10/16/14, 11:56 AM
#8

Jag har under de senaste 15 åren bott på i alla fall ett par olika ställen och det har busats på båda. Barn ser det väl som en bra chans att få godis och tycker att det är roligt att klä ut sig :)

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: